x

optimale ervaring

Als u optimaal van onze website wilt genieten, raden we u aan uw browser bij te werken naar de meest recente versie.
chrome mf ie
Inloggen

NU GAAN WE SAMEN
AFSPRAKEN MAKEN

ZORGPROFESSIONALS
KIEZEN JA EN NEE

Grenzen
Wanneer je als zorgprofessional geen grenzen stelt krijg je daar stress van en wordt je werkdruk nog hoger dan die al is. Natuurlijk is het moeilijk om NEE te zeggen. Je voelt je als zorgprofessional immers al snel verantwoordelijk voor het oplossen van een roosterprobleem, ziekteverzuim, huishoudelijke, administratieve of facilitaire zaken en ga zo maar door. Of anders maken ze jou er wel verantwoordelijk voor. En dat is NIET terecht! Want voor veel van deze zaken is jouw werkgever verantwoordelijk.

Ja of Nee
Jouw beroepsorganisatie NU’91 helpt je met het bewaken van grenzen. Uit reacties van leden hebben we de grootste, niet tot de uitoefening van het vak behorende ergernissen gefilterd. We hebben duidelijk en overzichtelijk op een rijtje gezet waar jij als zorgprofessional ja of nee op kunt zeggen. Zeg jij JA ik onderteken deze afspraken? Dan gaat jouw stem - natuurlijk anoniem - naar de werkgeversorganisatie waar jouw werkgever bij aangesloten is.

Waar staan zorgprofessionals voor en wat mogen zij verwachten van hun werkgever?

  • ik zeg ja tegen
  • Een rooster volgens mijn cao en de arbeidstijdenwet
  • Een vrije dag is een vrije dag
  • Nuttige registratie voor de directe zorg
  • De mogelijkheid om voor een 0-urencontract te kiezen
  • Aanpak werkdruk heeft prioriteit
  • Werkoverleg is werktijd
  • Een effectief generatiebeleid
  • Een gevulde flexpool
  • Voldoende nieuwe collega’s
  • Maatregelen om ziekteverzuim terug te dringen
  • ik zeg nee tegen
  • Een late vóór een vroege dienst
  • Gebroken diensten
  • Korte diensten
  • Een nachtdienst vóór een vrij weekend
  • Onvoldoende collega’s
  • Het oplossen van mijn eigen ziekteverzuim
  • Dubbele en onzinnige registraties
  • Taken die niet bij mijn functie horen
  • Het inkorten van vakanties
  • Onervaren uitzendkrachten

In het uiterste geval
Als het met deze afspraken toch niet lukt om met voldoende collega’s, goede en veilige zorg te kunnen verlenen dan moet de instelling een patiënten- / cliëntenstop instellen. En, bespreek met de zorgprofessionals welke patiënten/ cliënten nog in- of door kunnen stromen.

ja ik onderteken



Je achternaam en instelling blijven anoniem voor de werkgeversorganisatie.
Jouw email wordt alleen gebruikt om je op de hoogte te houden.